Magyarországon miért olyan nagy a költségvetési hiány?
Miért nem teszik hatékonyabbá a kutatásra,
fejlesztésre szánt pénzt?
Hogyan tudnánk
jobbá tenni az országot?
Célunk elsősorban nem
az, hogy mindenképpen hibákat keressünk az állami működésnél,a politikusoknál,
hanem szeretnénk felhívni a figyelmet a hibákra, és megpróbáljunk javaslatot
adni ezek megoldására, illetve arra, hogyan lehetne az országnak gazdaságilag
megerősödni és előbbre jutni.
Előre is elnézést
kérünk, aki ezeket esetleg nagyon magára veszi, illetve bántónak tartja,de
fontosnak tartjuk, hogy tisztázzunk bizonyos kérdéseket és a problémákra
megtaláljuk a megoldásokat.
Ellentmondás:
Magas adók, az adó %-os mértéke nagyon nagy a többi országéhoz képest, mégis költségvetési hiányról beszélnek, mert hihetetlen túlköltekezések vannak.
Miért nem lehet a kiadásokat csökkenteni?
Javaslatok, ötletek, magyarázatok:
Adócsökkentés, a lakosság ezt pozitívumként fogná fel, többen fizetnének adót.
A kormánynak példát kellene mutatnia az emberek felé és ha a pozitív irányba történő változásokat tapasztalnának, akkor náluk is növekedne a morál, a hit az állam felé.
Sajnos jobban kellett volna figyelni a következő témáknál:
Pl: kormányzati negyed építése, pályázati pénzek nem megfelelő elosztása, GY. F.öszödi beszéd, Zuschlag-ügy stb.
Néhány cikk ehhez kapcsolódóan:
A teljes cikk itt
olvasható:
http://www.mernokujsag.hu/index.php?tkod=2019&tcim=Fenntarthat%C3%B3-e%20a%20fejl%C5%91d%C3%A9s%20haz%C3%A1nkban?&ev=2005&szam=7&honap=J%C3%BALIUS&n=90
MÉRNÖK ÚJSÁG 2005 /
JÚLIUS
Szerkesztő:
Nagy Ferenc
Idézet a cikkből:
„Állami beruházások: ciklikusság és pazarlás az építésügy
területén”
” Az alábbiakban a teljesség igénye
nélkül felsorolunk néhány olyan nagyberuházást, amely elindult, költöttük rá a
költségvetés �mindannyiunk - pénzét, majd az éppen aktuális
kormányváltással a projektet a megrendelő állam leállította.”
Az elmúlt években
jellemző volt az a tendencia, hogy néha nagyon megugrott az építkezések száma,
sok pénzt rááldozott az állam, de később valamilyen ok folytán leállt a
beruházás, pedig sok pénz ment el rá.
Szerintem jól meg
kellene tervezni ezeket, és az államnak is úgy gondolkodni mint az egyéneknek,
családoknak a befektetéseknél, tehát hogy minél többet hozzanak ki adott
pénzmennyiségből.
MÉRNÖK ÚJSÁG 2005 / JÚLIUS
Szerkesztő:
Nagy Ferenc
Következő cikk:
http://index.hu/gazdasag/magyar/aszgz080328/
| 2008. 03. 28., 11:16 | Frissítve: 2008. március 28., péntek 12:21
„Az elmúlt években anélkül költött el a költségvetés 1500 milliárd forintot gazdaságfejlesztésre, hogy megmondták volna: pontosan mi is számít gazdaságfejlesztésnek, és milyen stratégia megvalósítását kellene szolgálnia ennek a pénznek – olvasható egy most megjelent ÁSZ-jelentésben. A pénzszórás azért is értelmetlen volt, mert a versenyképességünk hét év alatt nyolc hellyel romlott, a foglalkoztatottság alig bővült.”
„Ennél sokkal nagyobb probléma azonban, hogy egyáltalán nem hatékonyan ment el a gazdaság élénkítését szolgáló 1500 milliárd forint. Az IMD World Competitiveness Yearbook, 2000-2007. adataiból kitűnik: Magyarország 2007-re 8 helyet rontott a világ versenyképességi rangsorában. Ugyanebben az időszakban a 27 európai uniós ország között is 3 hellyel csúsztunk lejjebb. Költésben viszont dobogósak vagyunk: az EU Bizottság 2006-os jelentése szerint Málta és Litvánia mögött hazánk a harmadik helyen állt a tagállamok által nyújtott állami támogatások GDP-hez mért aránya alapján.
„a külföldi multinacionális vállalatok hazai gazdaságba való beágyazódása alacsony és így nem váltak a hazai kis- és középvállalkozások (KKV) fejlesztésének motorjává – olvasható a jelentésben.
A társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény a területi, ágazati gazdaságfejlesztési célok elérését az adókedvezményekkel segíti elő. Ezek teljesülését a PM átfogóan nem értékelte, „
Az ellenőrzéshez kapcsolódóan a támogatásokat igénylők, igénybe vevők körében végzett önkéntes alapú ÁSZ-felmérés azt jelzi, hogy a hazai viszonyok között is a közgondolkozás része a korrupciós veszély.”
Haasz János
A teljes cikk itt érhető el:
http://index.hu/gazdasag/magyar/elfut071214/
| 2007. 12. 14., 21:08 | Frissítve: 2007. december 15., szombat 11:42
„Eddig csak körvonalakban beszéltünk arról, hogy az államháztartás bajai mennyire írhatók a felelőtlen politikusaink számlájára, vagy mennyire magyarázhatóak külső okokkal. Kiábrándító látlelet.
A rendszerváltástól eltelt 18 évet tekintve 2000-ben volt a legkisebb, 3 százalékhoz közeli az államháztartási hiány. Azóta a deficit felfelé vette az irányt. „
Oda kellene figyelni a költségvetési egyensúlyra a kormánynak, és a kiadásokat csökkenteni.
A Pénzügyminisztérium két vezető közgazdásza ezt a kérdést vizsgálta, és lesújtó eredményre jutottak. A hangsúlyozottan nem a tárca hivatalos álláspontját tükröző, csak saját véleményüket tartalmazó elemzésükben megállapítják, hogy a két időpont közötti 8,5 százalékos GDP-arányos deficitnövekedés teljes egészében a politikai döntések miatt következett be. (A szerzők tehát a 2000. évi tényleges és a 2006. évi beavatkozás hiányában kialakuló deficitet vetették össze.)
A külső feltételek, illetve a politikai döntésektől közvetlenül nem befolyásolt tényezők összességében inkább még javították is az egyensúlyt.
. Egy szó, mint száz: a politika által közvetlenül nem befolyásolt történések a GDP 1 százalékával apasztották volna a büdzsé hiányát.
Jóval szerényebb a politikai döntések miatti egyenlegjavulás mértéke. Összességében a politikai döntések a GDP 9,3 százalékával rontották az államháztartás egyenlegét a két időpont között.
A szerzők számításai szerint - kicsit leegyszerűsítve - ha nem csinált volna semmit a kormányzat, illetve a politikusok, illetve ha egyetlen egy kiadási és bevételi tétel GDP-hez mért arányát sem változtatták volna a 2000-es kiinduló évhez képest, akkor a bruttó hazai termékhez viszonyított államadósság a 2006. évben 66 százalék helyett 37 százalék lett volna.
Az eredmény már így is elszomorító és tanulságos. „
Az indok itt nem a társadalom elöregedésében, azaz a nyugdíjrendszer leterheltségében keresendő elsősorban.
„Az elemzést nagyban nehezítette, hogy folyamatosan adathiányba ütközött a két szerző. Egyrészt ellentmondások vannak a különféle adatforrások között (például a költségvetési és a nemzeti számlák között), másrészt ma szinte lehetetlen publikus adatokból helyes képet alkotni az államháztartás állapotáról.”
A következő cikk egy állami tulajdonú eladásról szól.
Benedek, szo, 2006-04-01 01:44
A teljes cikk itt
érhető el:
http://jobbik.net/index.php?q=node/1601
Ennek birtoklása nagy hasznot hozó befektetés, így az állami vagyon eladását
- nem bányajáradék- csökkentéssel, hanem - pályázat meghirdetésével,
ármaximálás lehetőségét megteremtve kellett volna Kóka miniszter úrnak
megtennie. Ily módon elérhető lett volna a kereskedelmi árugáz áránál magasabb
árbevétel is.
Ilyen áron számolva, 180 milliárd forintos árbevétel keletkezhetett volna a 60
milliárddal szemben.
Tehát a vagyonvesztés 120 milliárd forint.
Szerintünk a közérdek nem a MOL és nem az E-ON, hanem mindannyiunk érdeke,
ebben az esetben a gázkompenzációra szoruló lakossági fogyasztóké.”
Inkább a lakosságot kellene segíteni, nem a nagy mamutcégeket, akiknek úgyis
van elég pénzük. Ugyanannyi pénzt sokkal többre értékel a lakosság, mint a Mol
vagy az EON, akiknek milliárdjaik vannak,nekik néhány száz millió semmi.
Viszont a nagycsaládosoknak, öregeknek jól jönne az a pár ezer Ft plusz, nagyon örülnének neki.
”A miniszter urak kötelessége a következő: a bányajáradék csökkentése helyett
közérdekből a lehető legnagyobb árbevétel
elérése, pályáztatás útján. Az MSZP-SZDSZ-kormány a 2002-es választások előtt
többször ígérte, hogy nem lesz gázáremelés. Ezt többszörösen, több lépésben
megszegte.
A négy év alatt 67 százalékkal emelte a gázárakat.
. A rendszeres áremelések részleges ellensúlyozására hozták létre az
úgynevezett célelőirányzatot, a lakossági gázár kompenzációs alapját. A kormány
nemcsak avval kedvezett a MOL-nak, illetve az E-ON-nak, hogy mélyen áron alul
juttatta őket az állami vagyonhoz, hanem szerződésben megengedte, hogy a
hatósági díjat már 2006-tól nem a rendeletekben megengedett 10 százalékos
mértékben, hanem 15,4 százalékos összegben hárítsa át a lakosságra. Mégpedig
azonnali áremeléssel, 16 éven át, 2021-ig. A mai kormány tehát a MOL-nak,
E-ON-nak adott szerződéssel évekre előre a rendszeres gázáremelések lehetőségét
garantálja.
Kivizsgálják?
Összegezve tehát, a 180 milliárd forintos lehetséges eladási ár helyett a
minisztérium 60 milliárd forintért adta el a MOL-nak az állami vagyont, és
megengedte, hogy soron kívüli áremelések formájában, ezt a ráfordítását 148
milliárd forint értékben hárítsa át a lakosságra.
Miért van az, hogy az SZDSZ-MSZP-koalíció kormányzási időszakaiban a nem
kellően ellenőrzött hazai vagy külföldi befektetők - esetünkben a MOL és az
E-ON - szabadon megrövidíthetik a nemzeti vagyont, és állami asszisztenciával
garázdálkodhatnak az ár- és profitképzésben a lakosság rovására?
Reméljük, igazak a hírek, miszerint az ügyészség kivizsgálja, és szükség esetén
megakadályozza, hogy szégyenteljes manipulációk sora tegye teljessé
kiszolgáltatottságunkat.
”Mindezt annak érdekében, hogy ezzel is mérsékelni tudják az év végi állami
elszámolásban a költségvetési hiányt. Az egész szerződéses ügylet - állami
vagyon eladása pályáztatás nélkül, nagy titokban - a nyilvánosság teljes
kizárásával történt.
Bonyolult, félrevezető megfogalmazásban, és olyan szakzsargonban, hogy a
nagyközönség akkor se értsen semmit, amennyiben kiderül az eladás ténye, a
rendkívüli állami vagyonvesztés.”
, A kormányzatnak lelkiismeretesen kellene cselekednie , ez esetben az emberek hozzáállása is pozitív irányban változhatna.
További ötletek:
Kevesebb autópálya, illetve rendes pályáztatás, ne csak 2 szereplős legyen, hanem sok, így nagyobb bevétel lenne elérhető az államnak.
Kevesebb felesleges adminisztratív alkalmazott, Apeh ellenőrök inkább a magánemberek, cégek ellenőrzése helyett a beszedett adók elosztását kellene ellenőrizniük, illetve fellépni az állam számára előnytelen üzletekkel szemben
Súlyos esetekben leváltható lenne a kormány a 4 év eltelte előtt is
Szavazási kampány ne legyen a kormánynak, illetve főleg nem közpénzből, maximum ismertetni lehetne vázlatpontokban az addig elvégzett munkákat, eredményeket, ez alapján ítélnék meg a kormány teljesítményét
Szakértői csoportok adhatnak ötleteket, amiket meg kellene valósítani az ország érdekében.
Csökkenteni kellene a feleslegesen képzett diákokat, akik elvégzik az egyetemeket, de utána nincs rájuk igény a munkaerőpiacon. Meg kell nézni, hogy mire van kereslet, azon szakmákra kellene képezni.
A multinacionális vállalatoknak miért adnak kedvezményt?
Kiviszi külföldre a haszon nagy részét, illetve éhbérért, „rabszolgaként” foglalkoztatják minimálbéren az embereket.
Ebből mi a hasznunk, a foglalkoztatás?
Köszönjük szépen, nekünk nem kell az ilyen foglalkoztatás.
Versenyezzenek csak egymásért. Ha nem tetszik, hogy nem kapnának adókedvezményt, mehetnek máshová.
Majd jön másik helyettük.
Ezen adókból lehetne nagymértékben növelni a bevételeket.
A képviselőknek legyen persze egy alapbére, ez lehet magasabb is mint az átlag, de akkor kaphassanak kiemelkedő juttatásokat, ha az ország gazdasági helyzete javul. A főbb szempontok:
GDP/fő
inflációs ráta
költségvetési egyenleg
nettó adósságállomány csökkenése
Azonkívül közbe kellene valakiknek avatkozni, illetve ellenőrizni, felügyelni a bankokat, biztosítókat, hogy egyoldalúan ne módosítsanak szerződéseket /mint pl. úgy tudom, hogy az ingatlanalapoknál is sajnos ez történt az emberek, kisbefektetők kárára /
Sportolás ösztönzése, egészségügy:
Kapjanak pénzt azok, akik sportolni járnak, egyesületben játszanak, sportversenyeken részt vesznek.
Uniós Pályázati pénzek ellenőrzése
A teljes cikk itt
található:
http://ujszo.com/napilap/europai-unio/2008/11/19/tul-lanyha-az-unios-kifizetesek-ellenorzese
„Brüsszel. Továbbra is túlságosan magas az uniós támogatások kifizetéseiben előforduló hibaarány, azaz szabálytalan felhasználás. Ezt állapította meg az unió számvevőszéke az EU tavalyi, 115 milliárd eurós költségvetéséről nyilvánosságra hozott éves jelentésében.”
További ötletek,
javaslatok:
Kutatás-fejlesztés nagyobb támogatása:
, Már az iskoláknál ebbe az irányba kellene menni, később sok tízezer embert foglalkoztatni ezen a területen.
Az autópálya díjakat nem a benzin magas adóiból és az autópálya díjakból fedezni, hanem a szabálytalankodó autósoktól beszedett pénzből, pl.:
videórendszer kiépítése, és az autósok is küldhetnének videót a szabálytalanságok lefilmezésével, amiket a rendőrségre beküldve adókedvezményt és pénzt kapnának
2003.7.09 12:34 (CET)
”Kutatás-fejlesztés Magyarországon”
A teljes cikk itt érhető el
http://www.bbc.co.uk/hungarian/030709114852.shtml
”Magyarország lemaradt
a kutatásfejlesztésben - "a rendszerváltás tönkretette az
infrastruktúrát"
Szerző: Deme
Tímea/Budapest
„Ha a tudás értéke és
hatalma kerül szóba, elemzők gyakran hivatkoznak a finn Nokia cégre, amely
piacvezető szerepét a többi között annak is köszönheti, hogy a 90-es években a
gazdasági visszaesést Finnországban a kutatásfejlesztéssel ellensúlyozták.
Pontosabban a nehéz időkben előre menekültek: az egyetemek, a kutatóhelyek
fejlesztésével olyan bázist hoztak létre, amire épülhettek, amiből kinőhettek
akkora cégek is. „
A tudásalapú
társadalom az EU-ban
Fontosnak tartja
az Európai Unió a tudásalapú társadalom kiépítését, a nemzetközi
versenyképesség fenntartását. A kutatások finanszírozása alapvető tétel az EU
költségvetésében, a 3. legnagyobb rész.
„Emellett azonban az EU
célul tűzte ki, hogy az évtized végére a GDP 3 százalékát költi innovációra,
tehát kutatásfejlesztésre, ami majdnem a duplája a jelenlegi 1,7 százaléknak. A
tagállamokban egyesek úgy vélik, hogy a csatlakozó országok számára nehéz lesz
az évtized végére elérni a 3 százalékos szintet. „
Magyarország az
átlag alatt
Sajnos a GDP-hez mért
kutatástámogatási arányunk1 % alatt van, amely nagyon kevés egy olyan gazdaság
számára, mely fejlődni, megerősödni szeretne.
„Magyarországon a
rendszerváltás előtt jelentős kutatásfejlesztési infrastruktúra működött.
Elemzők szigorú megfogalmazásában: a rendszerváltás azonban tönkretette az
infrastruktúrát, rohamosan csökkent a főfoglalkozású kutatók száma, mára
Magyarországon a GDP kevesebb, mint 1 százalékát fordítják kutatásfejlesztésre.
„
A finn példa a
magyar valóságban
Balogh Tamás, az Oktatási
Minisztérium Kutatásfejlesztési Stratégiai Főosztályának vezetője szerint hosszú évek szükségesek a szellemi, kutatói tőke újbóli
megerősödésének.Finnország példáját kellene követni, akik a válsághelyzetben
előre menekültek, azaz nagyon ráálltak a kutatás-fejlesztésre.
„Finnországban jelenleg a
GDP 3,8 tized százalékát fordítják a feladatra, Balogh Tamás szerint
Magyarország jó, ha az évtized végére 2 százalékot fel tud mutatni. Az azonban
már letisztulni látszik, hogy mely területeken érdemes a magyar kutatásokat
támogatni.
Van-e pénz a
jövőre?
"Egy további, igen
jelentős feltétele ennek a folyamatnak az, hogy a magyar kutatóintézetek ne
ütközzenek olyan bürokratikus akadályokba, melyekbe jelenleg ütköznek:
közismert például, hogy a kutató és fejlesztő kiadásokat rendkívüli módon
megadóztatják, ugyanúgy ÁFÁ-t kell fizetni, mint más tevékenységek után" -
véli Simai Mihály.
A feladat tehát a
szakértők szerint adott: évente a magyar költségvetés egyre nagyobb hányadát
kell a kutatás-fejlesztésre fordítani. A kérdés Magyarországon az, hogy a jövő
biztosítása futja-e a jelen erejéből? „
Szerző: Deme
Tímea/Budapest
Köszönjük, hogy cikkével segítette a mi munkánkat is!
KUTATÁS-FEJLESZTÉS |
Teljes cikk elérhetősége:
http://www.ph.hu/mf/24.03/16.html
Szitáné Kazai Ágnes Reformok a kutatás-fejlesztés területén
„A 2002 májusában közzétett Kormányprogram és a 2002 augusztusában elfogadott Középtávú Gazdaságpolitikai Program a kutatás-fejlesztést és az innovációt súlyponti területként jelölte meg, kiemelve az innovációbarát szabályozási környezet megteremtését; Magyarország mint kutatás-fejlesztési helyszín, vonzóvá tételét; a szellemi tulajdon védelmének erősítését; a kis- és középvállalatok innovációs forrásainak bővítését. „
Az EU által kitűzött cél az, hogy 2010-re az átlagos tagállami GDP-hez mért K+F arány elérje a 3 %-ot, és ennek döntő többségét, 67 %- át tegye ki a vállalati K+F. Magyarország számára inkább ez egy jelzés, irány mintsem reális terv. „Fontos célkitűzés az is, hogy társadalom széles rétegei ismerjék és elismerjék az innováció jelentőségét, vagyis szükség van a tudománnyal, a kutatás-fejlesztéssel kapcsolatos társadalmi szemlélet formálására, átalakítására.”
Összegzés
„. A felsorolt változások ennek keretét adják csupán, az eredményesség a hazai és európai uniós feltételrendszerhez igazodó innovációs szakmapolitika folyamatos fejlesztésén és gyakorlati kivitelezésén múlik. „
A rovatot szerkeszti Imre József
|
Szívesen fogadom azon személyek jelentkezését, akik elkötelezettek azért, hogy az ország jó irányba haladjon, és sok mindenben egyetértenek a fenti kifogásokkal, megoldási javaslatokkal.
Jelentkezni:
jelentkezes1@citromail.hu
e-mail címen lakhely szerinti megye, város megnevezésével